Vanuit De Groene Afslag vertrokken drie groepen richting de heide. Eén van de groepen bestond uit kinderen en hun ouders. Onderweg was er volop ruimte om vragen te stellen. Boswachters Daan en Martijn vertelden over het belang van het beschermen van de natuur en legden uit waarom bezoekers op de paden moeten blijven om planten en dieren niet te verstoren.
Tijdens de wandeling werd regelmatig stilgestaan bij bijzondere plekken en interessante weetjes over het gebied. De excursie werd door de deelnemers enthousiast ontvangen. Bewoner Laura omschreef de wandeling als spontaan en leerzaam. “Je realiseert je beter wat je zelf kunt doen om de natuur te beschermen en hoe belangrijk het beheer en onderhoud van dit gebied zijn.”
Vanuit Buurtschap Crailo krijgt elke bewoner een jaar gratis lidmaatschap van het Goois Natuurreservaat aangeboden.