Om één en ander te verduidelijken over dit onderwerp, laten we Twan Zeegers, projectmanager gebiedsontwikkeling, aan het woord.
Twan, vertel, bij buurtschap Crailo staan wonen en werken centraal en is de auto te gast. Fietsgebruik en wandelen worden gestimuleerd, hoe gaat dit vorm gegeven worden? Twan vertelt dat in Crailo voor de fietser en wandelaar goed verlichte fiets- en voetpaden worden aangelegd. Alle woningen zijn bereikbaar met de auto. Voor de eerste auto is veelal een parkeerplaats (uit het zicht) beschikbaar. Bij vrijstaande woningen in het duurdere segment gaat het om 2 plekken op eigen terrein. Het is de bedoeling dat een extra auto een elektrische deelauto wordt. Toekomstige bewoners worden verleid om hiertoe over te gaan door deelauto’s dichtbij de woning aan te bieden. Als je toch een tweede eigen auto wilt gebruiken, dan kan je gebruik maken van de parkeerhub die bij de entree is gelegen. Overigens parkeren de bezoekers van het buurtschap die met de auto komen, ook in de centrale parkeerhub. Van daaruit kan je dan met fiets, step of lopend naar je bestemming op Crailo. De auto is op bijna alle plekken uit het zicht, ook wordt het parkeren langs de wegen ontmoedigd door het plaatsen van natuurlijke obstakels. Naast de entreehub, komt er in elk deelgebied een buurthub. In deze buurthubs zal er ook ruimte komen voor elektrische (bak)fietsen en andere ‘deel’voorzieningen, waaronder de pakketbezorging. Een ander voorbeeld van delen zou een gezamenlijke materialenopslag kunnen zijn, zodat niet iedereen zelf alles wat bijv. met tuinonderhoud of klussen aan huis te maken heeft, hoeft aan te schaffen. Twan vindt het belangrijk dat het deelconcept samen met toekomstige bewoners van het buurtschap verder wordt uitgewerkt, zodat mensen er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken.
Over het fietsparkeren vertelt Twan dat bij de appartementen centrale ruimten komen waar de fiets netjes gestald kan worden. Voor ouderen en met name gehandicapte bewoners zorgen we dat in het openbaar gebied parkeerplaatsen gemaakt worden. Ook voor de oudere bezoekers zorgen we dat zij aan huis gebracht en gehaald kunnen worden.
Om de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren, wordt onderzocht of onder de snelweg A1 door, een goed verlichte fiets- en voetgangersverbinding kan worden gemaakt, waardoor Crailo heel dicht bij de centrale OV halte van het Tergooi ziekenhuis komt te liggen en er een goede busverbinding met Amsterdam en de omliggende omgeving ontstaat.
Het onderwerp ‘mobiliteit’ is eerder dit jaar aan de orde geweest is ons webinar U kunt dit webinar hier terug kijken.
Heeft u nog een vraag over het onderwerp mobiliteit/bereikbaarheid, stuur dan een mail naar: projectbureau@crailo.nl.
Dit interview is het eerste van een serie van vier. Het volgende interview gaat over ecologie/biodiversiteit, dan komt Jeroen Boon van Okra aan het woord. Wordt vervolg dus ….
Twan Zeegers | GEM Crailo B.V. | projectmanager gebiedsontwikkeling